Det är fortfarande vinter och mörkret lägger sig snabbt efter några ljusa timmar på mitten av dagen. I dag skriver vi om belysning, om ljuset, om D-vitamin och om dess motsats; mörkret.

heminredning ljus litenI Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur brist på D-vitamin måste tas på allvar, i alla fall om man lyssnar till två forskare varav ena är verksam vid Karolinska institutet och den andra vid Örebro universitet. D-vitamin är det vi får från solljuset bland annat, något som gör den till en bristvara i mörka vintertider. Enligt artikeln är D-vitaminbrist överrepresenterat när det kommer till sjukdomar som ms, Alzheimerdemens, barndiabetes, tjocktarmscancer och fetma med flera. Oroväckande nog.

Belysning hemma i sitt hus kan inte åtgärda en brist på vitaminet, men det blir åtminstone mysigare med fina lampor, från exempelvis Lampgallerian.se. Sedan kan man ju belysa så att det blir fin stämning, och inte superupplyst. För enligt en artikel i Dagens Nyheter så gör faktiskt mörker oss mer kreativa, förbanna därför inte vintermörkret mer än vad det förtjänar, satsa på att skapa i stället. Med dämpad belysning skapar vi nämligen lättare, samtidigt som alla lampor tända ökar vår förmåga att tänka logiskt. Det betyder att en som jobbar med matematik kanske gör gott i att ha en extralampa på sitt skrivbord, medan en författare med skrivkramp kanske ska släcka och dimra sitt hem för bästa effekt.

Så säger belysningsexperterna på Ikea

I lokaltidningen Mitti kan vi läsa om vad inredningsexperter från Ikea har att säga om saken. Med rätt belysning tycker dessa att möbler och inredning verkligen kan framträda och få just den uppmärksamhet de förtjänar. Sedan är det vidare smart att låta rummets huvudaktiviteter styra när man planerar sin belysning. Börja med att sätta in arbetsbelysning, som vid matplatsen, sedan gäller det att få in stämningsbelysning så att det blir rätt känsla i rummet. En bra balans är ledordet att följa, så en allmänlampa att tända vid storstädning kan vara bra att även sätta in, även om denna allt som oftast inte är tänd. Våga highlighta din favorittavla och använd led-lampor som sparar ström och håller länge länge.

Om vi har för mörkt hemma blir hjärnan trött, seg och nedslagen, inte så bra alltså.